Röd triangel ska varna för dyra krediter

Röd triangel ska varna för dyra krediter

Från och med den 1 juli 2019 ska all marknadsföring för kreditkonton och snabblån som klassas som högkostnadskrediter även förses med en varningstriangel. Det har Konsumentverket beslutat på uppdrag av Regeringen. Inget av de kreditkonton som vi tipsar om här på Bästakreditkontot.se omfattas dock av de nya reglerna.

Så ser den nya varningen ut

Den nya varningstriangeln för höga räntor

Enligt Konsumentverkets nya riktlinjer ska marknadsföringen innehålla en varning i fyra delar:

  1. En röd varningstriangel som är minst tre textrader hög.
  2. En text som berättar att det är frågan om en högkostnadskredit.
  3. Information om att man riskerar att få en betalningsanmärkning om man inte betalar i tid.
  4. Det ska även stå att kommunens budget- och skuldrådgivning kan hjälpa till med stöd och att det finns kontaktuppgifter på hallåkonsument.se.

Rent konkret innebär det att webbsidor om högkostnadskrediter, tidningsreklam och reklam i TV måste förses med varningen. Om reklamen är muntlig, till exempel i radio, måste varningen läsas upp. Den röda triangeln ersätts då med ordet ”observera”.

Ingen överraskning

Den nya regleringen kommer egentligen inte som en överraskning. Redan i september förra året trädde den nya konsumentkreditlagen i kraft. Den innebar en rad nya villkor på lånemarknaden.

Enligt den nya konsumentkreditlagen är högkostnadskrediter alla de lån och krediter som har en effektiv ränta som är mer än 30 procentenheter över Riksbankens styrränta. Lagen sätter ett räntetak och ett kostnadstak för alla krediter och lån. Långivarna måste enligt lagen göra en kreditupplysning och det går inte längre att förlänga en kredit eller ett lån mer än en gång.

En av punkterna i lagen omfattar marknadsföringen av högkostnadskrediter. Lagen säger att kreditgivaren måste berätta för konsumenterna att det är en högkostnadskredit som marknadsförs. Syftet är att vi ska veta vad det är vi ger oss in i när vi tecknar ett sådant lån.

Det är denna sista punkt som Konsumentverkets nya reglering handlar om. Den bygger vidare på det som står i konsumentkreditlagen och ger konkreta instruktioner om hur marknadsföringen måste utformas.

Vissa begränsningar

Det är egentligen inga konstigheter med de nya reglerna från Konsumentverket. Nu vet vi hur marknadsföringen måste märkas. De krediter som vi tipsar om här på Bästakreditkontot.se omfattas som sagt inte eftersom de kreditkonton vi visar är billigare (och ibland mycket billigare) än högkostnadskrediterna. Men man ska aldrig säga aldrig, skulle det i framtiden komma någon typ av specialerbjudande från någon långivare som rankas som högkostnadskredit så kan det hända att vi tar upp detta.

Vad som skulle behövas har vi i dagsläget ingen aning om, någonting i stil med ”bara 5% effektiv ränta det första året” skulle nog få oss att skriva en artikel.

Falsk trygghet?

Däremot kan vi inte låta bli att reflektera lite kring konsekvenserna av de nya reglerna. Det är bra att konsumenterna informeras när det blir dyrt, men frågan är om det inte finns risk att man invaggas i en falsk trygghet? Lån kostar alltid pengar och det behöver inte vara billigt bara för att det inte handlar om en högkostnadskredit.

Dessutom finns det en risk att låneförmedlare i framtiden slutar erbjuda högkostnadskrediter för att slippa varningstriangeln i all sin reklam. Det skulle innebära färre valmöjligheter för oss konsumenter.

admin

Kommentarer inaktiverade.